Je třeba se bát návštěvy OSA?
Pokud máte jako podnikatel v kanceláři rádio nebo televizi jen pro sebe nebo pro kolegy, kteří si při práci rádi něco pustí, řešíte maximálně klasické koncesionářské poplatky – stejně jako doma. Jakmile ale zapnete hudbu i pro zákazníky, třeba v obchodě či kavárně, vstupujete do trochu jiného světa. V tu chvíli už se totiž považuje za veřejné užití, a to znamená, že je potřeba mít i správně vyřízenou licenci.
Ať už hraje rádio, televize, nebo si pouštíte playlist ze Spotify, zákon mluví jasně – hudba, která má vytvořit příjemnou atmosféru pro hosty, je součástí vašeho byznysu.
Co když přijde kontrola?
Většinou se jedná o běžnou návštěvu, při které zástupce OSA zkontroluje, zda máte vše v pořádku. Pokud něco chybí, často stačí vše doplnit zpětně. V případě dlouhodobého přehrávání hudby bez platné licence ale může dojít k vymáhání bezdůvodného obohacení – tedy zaplacení částky odpovídající dvojnásobku běžné sazby.
Jak tedy postupovat?
Pokud hudbu pouštíte veřejně, např. v kavárně, obchodě nebo salonu, ověřte si, jestli máte potřebné oprávnění. Informace o podmínkách a cenách jsou dostupné online, včetně možnosti sjednat licenci přes webové stránky OSA (výpočet ceny obvykle záleží na velikosti obce, typu přístroje a způsobu využití).
Hudba může být skvělým doplňkem atmosféry vašeho provozu. A mít vše vyřešené předem je často jednodušší než řešit to až zpětně.
Produktivita vs. efektivita
Produktivita není totéž co efektivita – a právě v pochopení rozdílu mezi těmito pojmy může být klíč k lepším výsledkům vašeho týmu. Lucie Spáčilová v článku na blogu Freelo popisuje, proč nestačí jen rychle plnit úkoly, ale je důležité přinášet i dlouhodobou hodnotu.
„Zaměstnanec může být produktivní tím, že za den pošle 50 e-mailů zákazníkům. Pokud ale ty e-maily správně neformuluje, nemusí mít obchodní přínos. Oproti tomu 20 správně formulovaných a zacílených e-mailů může přinést kýžený výsledek a ve výsledku být mnohem efektivnějších než těch prvních 50.“
Byznys našich klientů: Hospodářská a vinařská firma Martina Juchelky
Jak napovídá název firmy Vinař Hospodář, podnikání Martina Juchelky se soustředí na vinařské a hospodářské potřeby. A byla to skvělá trefa. Zájem o vlastní pěstování a výrobu totiž roste a s ním i sortiment firmy.
„Dnešní nové generace, které přebírají po svých prarodičích zahrady, vinohrady a sklepy, se k těmto činnostem začínají vracet a tím se obor začal opět rozvíjet.“
Jak ale Martin v našem rozhovoru vzpomíná, začátky nebyly jednoduché: „Nezaplacené faktury, přebytek výroby nad poptávkou, nejistota – byly roky, které byly opravdu krušné,“ říká otevřeně. Přesto se nevzdal a dnes si cení hlavně stabilního týmu a času, který může věnovat i rodině.
Co se v jeho podnikání za poslední roky změnilo a jaká vylepšení plánuje Martin Juchelka do budoucna? Více se dočtete u nás na blogu.
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola