Neptejte se zákazníků, co chtějí
„Pokud chcete zpětnou vazbu od vašich zákazníků, porozumět jim, nikdy se jich neptejte, jestli se jim to líbí,“ zmiňuje v úvodu videa Jiří Benedikt ve vztahu k produktu či službě. Jak v zápětí dodává, existují lepší postupy a otázky, které v takovém případě můžete využít. Jednou z takových možností jsou empatické rozhovory.
Empatické rozhovory jsou formou kvalitativního výzkumu a jejich smyslem je jít více do hloubky a porozumět tomu, jak se zákazník cítí a jak přemýšlí. Zjistit jeho hodnoty, problémy nebo naopak touhy. Touto cestou se tak můžete dostat ke skutečným potřebám zákazníků, které nemusí být na první pohled zřejmé.
Při rozhovorech se snažíte vytvořit otevřený a důvěryhodný dialog, kde se zákazníci mohou cítit pohodlně a bude pro ně snazší sdílet své myšlenky a pocity. Důležitou součástí je aktivní naslouchání a vyhýbání se předsudkům nebo předpokladům.
Na vzorovém příkladu Jiří popisuje tipy, které se vám při podobném dotazování budou hodit, a názorně ukazuje, jaké konkrétní otázky položit — abyste z průzkumu mezi zákazníky získali skutečně relevantní výsledky.
Kariérní křižovatky
Lucie Nestrašilová a Veronika Preti před pár týdny spustili sympatický podnikatelský podcast Kariérní křižovatky, kde otevřeně sdílí své zkušenosti a postřehy z pohledu zaměstnavatelky (Lucie) a freelancerky (Veronika).
Mezi prvními tématy, do kterých se dámy pustily, je např. cenotvorba, měření pracovního času, ale taky osobní audit.
Byznys našich klientů: Montáže solárních elektráren Tadeáše Váši
Tadeáš Váša hledal po studiu nějakou manuální práci. Přes řadu pozic se nakonec dostal k firmě, která vyráběla základy k solárním elektrárnám. Obor ho s postupem času začal velmi bavit, a tak se nakonec rozhodl začít v tomto odvětví sám podnikat. Dnes má vlastní firmu Miva Solar Energy, která se zabývá stavbou solárních elektráren po celé Evropě.
„Specifické je to hlavně v tom, že pracujeme venku a velmi často se setkáváme se špatným počasím, což vlastně většina klientů neřeší. Tím, že stavíme všude po Evropě, tak ač je práce stejnorodá, mění se alespoň pracovní místa.“
Za největší změnu od začátku podnikání vnímá Váša celkový posun firmy. Zatímco nejdříve dělali jen základy, teď pro klienty realizují kompletní elektrárnu. „Přirozeně jsem udělal spoustu chyb, ale když se na to zpětně dívám, tak právě ty chyby mě naučily nejvíc,“ říká.
Proč je pro Tadeáše zásadní, aby měli zaměstnanci v práci pohodlí, a co vidí jako další cíle? Nejen to se dočtete v rozhovoru na webu:
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola