Na co se připravit, když se kontroluje práce
Máte ve firmě alespoň jednoho zaměstnance? Pak by vás kontroly ze Státního úřadu inspekce práce měly zajímat, on se o vás totiž určitě zajímat bude. Co do množství kontrol je to koneckonců patrně nejaktivnější úřad v rámci výkonu státního dozoru.
Státní úřad inspekce práce spadá přímo pod Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky. Jeho kontroly se zaměřují především na to, jestli zaměstnavatel dodržuje povinnosti, které mu ukládá:
zákoník práce,
zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (neboli BOZP),
zákon o zaměstnanosti
a další předpisy.
V praxi to znamená, že řeší např. nastavení pracovních smluv, dodržování kolektivních smluv a zaručené a minimální mzdy, předepsanou délku pracovní doby, bezpečnost práce, systém odměňování, ale také stav technických zařízení nebo třeba zaměstnávání mladistvých.
Další důležitá pravomoc souvisí s pracovními úrazy. Oblastní inspektorát práce má totiž právo kontrolovat příčiny a okolnosti pracovních úrazů a může se také účastnit šetření přímo na místě, kde k nějakému úrazu došlo. Inspekce práce tak v podstatě dohlíží na práva a bezpečí zaměstnanců a rovné podmínky při zaměstnávání obecně. Vyžaduje odstranění zjištěných nedostatků (přestupků a správních deliktů) a za tímto účelem také ukládá pokuty, o kterých ještě bude řeč.
Říkáte si, kolik takových kontrol inspekce zvládne? Hodně. Jen za první polovinu roku 2019 při 12 000 kontrolách kontroloři zjistili 17 000 nedostatků a uložili více než 2 000 pokut v souhrnné výši téměř 186 miliónů korun.
Proč se nedržet pravidel při psaní
Copywriterka Barbora Hlavicová na LinkedIn profilu i profesním blogu dlouhodobě přibližuje pravidla a zásady dobrého psaní a marketingu obecně. Jak ale píše v aktuálním článku žádné pravidlo není stoprocentní a někdy se zkrátka vyplatí nedržet se jich tak striktně.
Pokud sami v rámci podnikání píšete a propagujete své produkty nebo služby, ať už na webu, sítích nebo kdekoliv jinde, tenhle článek je pro vás.
„Chytré poučky o psaní nejsou boží přikázání. A jestli jo, ráda si zahřeším. Čtěte je. Učte se je. A když přijde ten správný moment, odkopněte je. V praxi totiž nejde o to, jestli píšete Vy, nebo vy. Jde o to, jestli umíte prodat.“
Byznys našich klientů: Střešní instalace a výškové práce Martina Krejčího
Začínal s výškovými pracemi a postupně se dostal ke střešním instalacím. Tak se vyvíjela cesta Martina Krejčího, který se s ohledem na přibývající zakázky rozhodl založit firmu EuroRaven. Společně s kolegy se dnes věnuje instalacím pro větší haly i údržbě komerčních a industriálních budov.
Jednou z myšlenek za založením firmy bylo dostat se do povědomí na českém trhu a začít budovat společnost, kolem které by se mohly rozšiřovat další služby pro industriální objekty.
„Každá realizace je jiná. Naší výhodou i nevýhodou je, že máme prozatím pouze pár zákazníků, takže ve své podstatě máme prostor plnit jejich konkrétní potřeby. Vždy se dá rozumně dohodnout a vyjít si vstříc, ať se to týká představy o realizaci projektu nebo termínů a dalších věcí.“
Firmu Martina Krejčího dnes na trhu odlišuje hlavně fakt, že je malá a tak může jít s cenou níž než větší konkurenti, kteří mají daleko větší náklady. Jak ale sám dodává, časem se tato výhoda smaže.
S jakými překážkami se musel Martin Krejčí vypořádat a co je jeho pracovním cílem? Více se dočtete na našem blogu.
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola