Cenotvorba pro podnikatele
Přemýšlíte z kraje roku nad cenotvorbou? Fakturoid na tohle téma nedávno připravil obsáhlý článek, který doplnila i expertka na cenotvorbu Magdalena Čevelová. V textu najdete různé metody nastavení cen — pro začátečníky i pokročilé.
Cenotvorba je jedním z nejdůležitějších aspektů podnikání, který může zásadně ovlivnit úspěch či neúspěch vašeho produktu či služby. Jaká cenová strategie vám zajistí dostatečný zisk a současně uspokojí potřeby vašich zákazníků?
Hned v úvodu přibližuje tři osvědčené strategie:
Cena podle nákladů — jednoduchá metoda, kde si spočítáte celkové náklady na výrobu produktu nebo poskytování služby (např. na zaměstnance, suroviny, apod.) a přidáte k nim marži. „Mějte ale na paměti, že ne vždy musí takto nastavené ceny odrážet realitu na trhu.“
Cena podle poptávky — přístup vhodný hlavně při poskytování služeb, třeba pro IT specialisty nebo marketéry na volné noze. Cenu můžete upravovat podle aktuální vytíženosti. Jste zavalení poptávkou? Měli byste pomyslet o zdražení.
Cena podle konkurence — „Aneb nechte se inspirovat tím, jak své ceny nastavují ostatní.“ Jak se píše v článku, tato strategie má jednu velkou výhodu: minimálně z hlediska ceny budete konkurenceschopní. Ani tady byste ale neměli zapomínat na náklady a kvalitu produktu/služby, abyste nakonec neprodávali se ztrátou.
Vedle těchto základních strategií naceňování se Fakturoid dále specificky věnuje stanovení cen při práci na volné noze a v poslední části textu pak popisuje taky některé psychologické faktory spojené s cenou, které ovlivňují rozhodování zákazníků.
Různé ceny, specifikace, výhody pro stálé zákazníky, slevy, sezónní nabídky… Také vám z toho jde hlava kolem? Není divu. Podle behaviorálních ekonomů mohou být složité cenové struktury pro zákazníky matoucí a ve výsledku je odradit od nákupu.
Celý článek najdete na webu Fakturoidu.
Jak využít selhání k pokroku?
Většina z nás má selhání spojené s tím, že jde o něco špatného. Je vnímané jako bolestná zkušenost, za kterou bychom se měli stydět.
Tomáš Sobel teď ale v nově vydané epizodě svého podcastu na vlastím příkladu popisuje, že chyby naopak mají obrovský potenciál nás motivovat např. k tomu, abychom na sobě pracovali a zlepšovali se.
„Studujeme příběhy úspěšných a úplně zapomínáme na to nejdůležitější, a sice že největším zdrojem inspirace a informací jsou naše chyby a selhání. Dopouštíme se tak logické chyby, která se jmenuje „survival bias“.“
Byznys našich klientů: Nezávislé finanční poradenství Lukáše Cinka
Lukáš Cinko studoval finance na Bankovním institutu v Praze a jak potvrdil, už tehdy mu bylo jasné, že jeho kariéra vede právě tímto směrem. Po následné zkušenosti s prací v bance se rozhodl, že se nechce zaměřovat na produkty jediného subjektu, ale chce klientům nabízet služby napříč celým bankovním sektorem — a tak se vydal cestou nezávislého finančního poradce.
„Díky této změně můžu svým klientům skutečně nabídnout to nejlepší, co je na trhu, a zároveň využít svých znalostí bankovních systémů a procesů ve prospěch klienta.“
Dnes Lukáš spolupracuje s většinou finančních institucí a základem jeho práce je analyzování potřeb, přání a cílů klienta. Na základě toho pak vytváří optimální návrh řešení.
Jedním z cílů, které si do budoucna stanovil, je posunutí celého projektu na úroveň škol, aby se zdravé finanční uvažování dostalo i mezi mladé lidi — pro lepší finanční gramotnost a přípravu na případné nepříjemné zkušenosti.
Co mu v podnikání nejvíce pomohlo a jak se služby Lukáše Cinka odlišují od konkurence? Více se dočtete na našem blogu.
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola