Kam se zapíšou zákonné informace o společnosti?
Do informačního systému veřejné správy v České republice. Veřejný rejstřík obsahuje údaje o právnických osobách, jako je jejich název či jméno, sídlo, právní forma, předmět činnosti atd. Vedou je zpravidla rejstříkové krajské soudy, případně vybrané odbory ministerstev, a vaše firma bude po založení vidět zejména ve dvou z nich:
obchodní rejstřík, kde je vidět předmět podnikání a předmět činnosti,
živnostenský rejstřík, kde jsou vidět vydaná živnostenská oprávnění.
Pokud svou společnost zaregistrujete k DPH, pak se podívejte zároveň na Registr plátců DPH (odkazy jsou uvedeny na konci kapitoly). Vedle toho, že v nich najdete informace o vlastní společnosti, vám mohou veřejné rejstříky pomoci provést také jednoduchou kontrolu dalších organizací a firem, se kterými např. chcete navázat spolupráci. Nezjistíte samozřejmě vše, ale jako základní orientace může podobná kontrola postačit. Tady je pár tipů:
V OBCHODNÍM REJSTŘÍKU:
Po zobrazení úplného výpisu firmy se můžete podívat, zdali daná firma neměla či nemá exekuce, insolvence a podobně.
Zjistíte také, jestli nebyl exekucí postižen podíl některého ze společníků.
Doporučujeme si projít jak Úplný výpis, tak i Sbírku listin (společnosti mají povinnost zveřejňovat zde své účetní závěrky – můžete si tak udělat představu o majetku společnosti, dluzích, výsledku hospodaření za předchozí roky apod.).
Dále lze zkontrolovat časté změny jednatelů, názvů a sídel firmy, což může znamenat, že firma byla několikrát prodána a je vhodné se zeptat proč.
U firem, které někdo koupil jako ready-made, jsou zpravidla vidět velké změny mezi různými majiteli.
Co zjistíte v živnostenském rejstříku nebo registru plátců DPH? Přečtěte si naši praktickou příručku Založte si vlastní firmu.
Abeceda umělé inteligence
Nestihli jste se ještě pořádně zorientovat v AI? Daniel Nytra sepsal na webu Podnikatel.cz praktického průvodce umělé inteligence spolu s konkrétními příklady, jak některé věci mohou ovlivnit vaše podnikání.
V textu Dan postupně vysvětluje pojmy jako algoritmus, big data, chatbot, data mining a další.
„Chatbot je program, který simuluje lidskou konverzaci. Můžete ho použít na svém webu, v aplikaci nebo třeba na sociálních sítích k tomu, aby komunikoval s vašimi zákazníky. AI v chatbotu může zpracovávat přirozený jazyk, což znamená, že dokáže rozumět tomu, co lidé píšou, a odpovídat jim tak, jak by to udělal člověk. Chatboty mohou být skvělým nástrojem pro zlepšení zákaznického servisu, protože mohou odpovídat na otázky 24/7, a to okamžitě. Navíc se mohou učit z každé konverzace, takže čím více s nimi lidé komunikují, tím lepšími se stávají.“
Tématu umělé inteligence jsme se věnovali i v předchozích newsletterech, takže pokud se chcete dozvědět víc, neváhejte nahlédnout i do starších vydání v našem archivu.
Byznys našich klientů: Úklid pro klid Kateřiny Brožové
„Učím lidi, jak uklízet a nebýt otrokem své vlastní domácnosti,“ říká o svém podnikání Kateřina Brožová. Myšlenku na založení vlastní firmy dostala při mateřské dovolené, kdy velmi často přemýšlela nad tím, zda existuje něco, co by mohla dál předat lidem. A napadl ji právě úklid, resp. firma, která pomůže udělat z uklízení také zábavu.
„Používám k tomu nevšední uklízecí prostředky, se kterými uklízely třeba naše babičky, ale my už jsme na ně trochu zapomněli. Tyto prostředky máme všichni většinou doma, akorát je nepoužíváme k uklízení, přitom jsou ekologické, ale i ekonomické. Používáme například jedlou sodu, bílý ocet, kyselinu citronovou nebo peroxid vodíku,“ přibližuje Kateřina.
Čím je firma Úklid pro klid výjimečná a jak se Kateřině Brožové podařilo překonat počáteční překážky? Nejen o to mluví v rozhovoru, který si v plné délce můžete přečíst na našem webu.
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!