Změny v rámci konsolidačního balíčku
Vláda minulý týden představila očekávaný konsolidační balíček, který má do státního rozpočtu v následujících letech přinést desítky miliard korun. Vedle škrtů v dotacích vzroste např. daň z příjmů právnických osob a zvýší se rovněž odvody na sociální pojištění u OSVČ.
Co je konkrétně připraveno:
Zvýšení daně z příjmů právnických osob z 19 % na 21 %.
Zvýšení odvodů OSVČ. V letech 2024-2026 se má minimální vyměřovací základ pojistného na sociální pojištění OSVČ zvednout z 25 % na 40 % průměrné mzdy. Zároveň se navrhuje, aby OSVČ platily pojistné nejméně z 55 % namísto současných 50 % základu daně. Jak uvádí server Podnikatel.cz: „Aktuálně by to znamenalo zvýšení minimální zálohy 2944 Kč na 4710 Kč. Zároveň se ale navrhuje, aby OSVČ platily pojistné nejméně z 55 % namísto současných 50 % základu daně.“
Znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců ve snížené výši 0,6 %.
Redukce počtu sazeb DPH na základní 21% a sníženou 12%. Dvě snížené sazby (15 % a 10 %) se tedy spojí do jedné společné ve výši 12 %. U vybraných produktů a služeb (např. dětské autosedačky, potraviny bez nápojů, stavební práce) dojde ke snížení sazby, jiné, jako třeba kadeřnické služby, oprava obuvi či úklidové práce, naopak přejdou do vyšší kategorie.
Zvýšení daně z nemovitých věcí až na dvojnásobek plně ve prospěch státního rozpočtu. „Například za průměrný sedmdesátimetrový byt na Praze 1 dnes majitel zaplatí cca 1700 Kč ročně, nově bude platit cca 2500 Kč. Za podobně velký byt v Brně zaplatí dnes majitel zhruba 600 Kč, nově to bude asi 1200 Kč,“ píše Daniel Morávek v textu na Podnikatel.cz.
Kompletní přehled změn najdete v článku.
Je nakupování fotografií z fotobank rizikové?
Na tuto otázku v článku odpovídá advokátka Iva Čípová a popisuje, na jaké právní nástrahy si dát pozor:
Omezení použití fotografie a souhlas fotografa: Pokud chcete použít fotografii třeba v rámci reklamy, zkontrolujte si, zda je její komerční použití povoleno. Pozor si dejte i na to, jestli licence není omezena např. územním nebo časovým rozsahem.
Vyobrazení lidí: Fotografie, která zachycuje osoby, potřebuje jejich souhlas. Jak ale uvádí Eva Čípová: „Problémem je, že tento souhlas je kdykoliv odvolatelný. Můžete tedy v dobré víře koupit pro svůj eshop s těhotenským oblečením fotografii vyobrazující rozesmátou mladou maminku v očekávání, nemůžete si být ale jistí, zda před pár dny svůj souhlas s použitím své fotografie neodvolala.“
Loga cizích značek: Loga jsou často chráněna ochrannými známkami a je možné, že by použitím fotografií mohly být narušeny. Ne všechny značky použití dovolují.
Známé a často užívané fotografie: Některé fotografie v sobě mohou obsahovat jinou známou fotografii od dalšího autora. Klient v takovém případě nemá jistotu, že autor má licenci k použití původní fotografie.
„Některé společnosti si postavily své podnikání na hledání fotografií bez licence a následném vymáhání licenčních poplatků, náhrady škody, bezdůvodného obohacení apod. Tyto společnosti Vás mohou kontaktovat s tímto požadavkem a i když máte fotografii řádně zakoupenou, je velmi nepříjemné tuto situaci řešit a prokazovat Vaše práva.“
Jak se v takových případech bránit a co udělat před tím, než si fotky z fotobanky pořídíte, se dočtete zde.
Byznys našich klientů: Psí e-shop Jana Zelinky a Veroniky Míčkové
„Před několika lety jsme si z dočasné péče pro psy pořídili naši fenku Bellu, která nás postupem času přirozeně zatáhla do psího světa a pejskařské komunity. Sháněli jsme pro ni samozřejmě jen to nej vybavení, což nás ale stálo poměrně dost přešlapů, a ne vždycky jsme při výběru měli šťastnou ruku. Naráželi jsme na kvanta nepříliš kvalitních a funkčních výrobků a občas i na nijaké až arogantní chování obchodníků. V obrovské škále věcí, co se na trhu nabízí, může být pro laika složité rozlišit co kvalitou a provedením stojí za koupi a, řekněme, ten zbytek, stále tvořící většinu.,“ přibližuje Veronika Míčková hlavní impuls pro založení vlastního e-shopu GODDO.cz.
Internetový obchod, který Veronika Míčková a Jan Zelinka provozují, dnes mj. nabízí obojky, vodítky, hračky i další produkty pro psy — jak od lokálních, tak i několika zahraničních firem. „Všechny naše produkty spolu s naším pejskem testujeme a nenabízíme opravdu nic, co bychom neznali,“ říká Jan Zelinka.
Co firmu odlišuje od konkurence a jak se podnikání s produkty pro psy od začátku proměnilo? Rozhovor s oběma zakladateli najdete na našem blogu.
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola