V životě i podnikání dostanete jen to, co si dokážete vyjednat
Jste přirozeně dobří vyjednavači, nebo vám podobné situace dělají problém a snažíte se jim vyhnout? Konzultant a akreditovaný mediátor Michal Musil nedávno natočil bezplatnou sérii videí, kde přibližuje právě proces vyjednávání a popisuje jednotlivé metody a postupy, které můžete v byznyse, ale i osobním životě využít. A díky nim i dosáhnout svých cílů.
V jednom z videí mj. zmiňuje, že ideální nastavení při vyjednávání je přistupovat měkce k lidem a tvrdě k dohodě. U vyjednávání se snažit být slušní, milí, ale zároveň neustupovat ze svých potřeb. Pomůže nám to dosahovat dobré dohody a nezhoršovat si vztahy.
Celá série má zhruba 90 minut a je rozdělená do 6 epizod:
Proč vyjednávat?
Příprava vyjednávání
Investigativní vyjednávání
Vytváření hodnoty
Distributivní techniky
Který vyjednávací styl vyhrává?
„Lidé často říkají, že v komunikaci platí tzv. zlaté pravidlo: Abychom jednali s ostatními tak, jak chceme, aby ostatní jednali s námi. Zlaté pravidlo nefunguje. Pokud budete s analytickým anebo asertivním člověkem vést dlouhý small talk, pravděpodobně ztratíte jeho pozornost na začátku schůzky a schůzka nebude mít dobré flow. Proto jsem větším zastáncem tzv. platinového pravidla, které říká: Jednejte s lidmi tak, jak oni potřebují, aby s nimi bylo jednáno. Co to znamená? Být v komunikaci a vyjednávání trochu chameleonem. Jako chameleon dokáže změnit svojí barvu na základě barvy okolí, vy byste měli být schopni změnit nebo poupravit svůj vyjednávací styl na základě druhé strany, s kterou jednáte.“
Příběhy podnikatelů
Server Podnikatel.cz publikoval za posledních 13 let přes 200 podnikatelských příběhů. V rozhovorech a článcích takto přiblížil začátky, úspěchy a obecně práci drobných podnikatelů napříč nejrůznějšími obory. Seriál pod názvem Příběhy podnikatelů nedávno nově dostal vlastní landing page i stejnojmenný podcast, který si můžete poslechnout třeba na Spotify.
Tady je malý výběr několika zajímavých příběhů z poslední doby:
Štěpán Hodač: Od výroby hummusu se dostal ke korejskému kimchi
Hana Šormová: Začalo to psaním a knihami. Dnes má vlastní značku hraček i úspěšný e-shop
Lucie Bášová a Kristýna Cejnarová: Chtěly pracovat při mateřské a rozjely byznys pomáhající dalším rodičům
David Paškevič: Nabízí multifunkční nástroj pro kutily. Vydělává na tom desítky milionů korun
Byznys našich klientů: Expresní přeprava a vývoj software Filipa Pražáka
Firma Reinspiro vznikla v roce 2020 s cílem vyplnit mezeru na trhu v expresní dopravě zásilek ve městech. Dnes se zaměřuje především na vývoj vlastních aplikací právě pro kurýry a eshopy. „Jak šel čas, některé věci jsme ve firmě mírně přehodnotili a nyní se plně věnujeme vývoji software. Know-how, které jsme nasbírali za poslední tři roky, nyní předáváme dalším firmám,“ říká zakladatel Filip Pražák.
Díky tomu, že Filip už dříve pracoval jako softwarový konzultant a výkonný manažer, měl přehled o tom, jak fungují firemní procesy a co je potřeba k úspěchu: „Když se ohlédnu zpětně, nebyl to jenom nápad, ale hlavně dřina. Člověk se pořád musí učit novým věcem, a to mě hodně bavilo a nadále baví.“ Od konkurence Reinspiro dle jeho slov nyní odlišuje vlastní software na přepravu zásilek, který mohou „ohnout“ pro potřeby jakékoliv firmy. A v obecné rovině vývoje mobilního software pak multiplatformní jazyk Flutter, který v Česku moc lidí nezná, ale po světě se těší velké oblibě.
Jaká jsou specifika přepravy zásilek a vývoje mobilních aplikací? S jakými překážkami se firma Reinspiro v počátcích podnikání setkala? Celý rozhovor s Filipem Pražákem si můžete přečíst na našem blogu:
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola