#026 💡 Měříte návštěvnost svého webu? Připravte se na změny...
Novinky pro uživatele Google Analytics.
Google Analytics končí
K měření návštěvnosti webových stránek většina firem v Česku využívá Google Analytics — ty ale ve své současné podobě tzv. Universal Analytics příští rok skončí. A po 30. červnu 2023 už bude Google podporovat pouze nové Google Analytics 4. Důvody pro tento krok přibližuje v komentáři pro CzechCrunch Adam Šilhan z digitální agentury igloonet:
„Google k tomuto kroku může motivovat několik věcí. Google Analytics jsou pro něj důležitý produkt v rámci jeho ekosystému. Když inzerenti uvidí, že kampaně přináší výsledky, je větší šance, že své útraty navýší. Jenže model, na kterém byly Universal Analytics (UA) postaveny, je již přes patnáct let starý. Způsob, jakým se lidé pohybují na internetu, se změnil a původnímu modelu už moc neodpovídá.“
Co změna znamená?
Hlavní novinkou, kterou Google Analytics 4 přináší, je přístup k měření, které bude více zaměřené na chování zákazníka a ne na to, co se na stránce odehrává. Další z úprav je schopnost nástroje měřit do jednoho účtu data z webu i mobilních aplikací, což dříve nebylo možné. Větší důraz pak dostala také ochrana osobních údajů; nové Analytics např. nesbírají IP adresy.
Odborníci obecně doporučují na nové GA4 přejít co nejdříve zejména proto, abyste měli prostor se s upraveným prostředím seznámit a mohli ve sbírání dat plynule pokračovat i po konci stávající verze.
„Není to jednoduchá operace typu update z Windows 10 na Windows 11. GA4 totiž fungují na úplně jiném modelu než UA, což znamená, že byste i k jejich nasazení měli přistoupit jiným způsobem, než abyste se snažili je ohnout tak, aby vám měřily tak, jak jste byli doteď zvyklí,“ píše v článku Šilhan.
Jako vhodné řešení se dnes uvádí tzv. dual tracking, tedy že nasadíte na svůj web Google Analytics 4 a necháte je běžet vedle stávajících Universal Analytics — mj. pro možnost si vše postupně osvojit a srovnat rozdíly obou verzí.
Google v této souvislosti připravil online průvodce migrací mezi starou a novou verzí analytického nástroje.
Jak se stát svým vlastním pánem
Miroslav Uďan v roce 2009 založil dnes známou a úspěšnou e-shopovou firmu Shoptet, kterou taky dalších 12 let vedl. Jak sám uvádí, nikdy dříve nepodnikal a vše pro něj tedy bylo poprvé.
Nedávno se rozhodl o své zkušenosti podělit a tak připravil web SvýmPánem.cz, kde píše o tom, co to obnáší vybudovat a provozovat vlastní firmu: „Tyto články jsem z části připravil i pro své minulé já. Pro Míru z roku 2009, kterému bych rád nyní sdělil všechno, co jsem se během té úžasné a těžké cesty naučil, a umožnil mu se z toho poučit. V textech jsou povětšinou mé osobní zkušenosti z toho, co mně fungovalo.“
Web je prakticky rozdělený do 17 částí, které postupují od úvodního tématu Jak začít podnikat až po Jak se vypořádat s obavami a strachy, kde se Miroslav věnuje např. strachu z růstu firmy, z investic nebo delegování práce. Nechybí ale samozřejmě ani sekce věnované marketingu, právu nebo výběru správné firemní strategie.
Podobně kvalitních příruček na internetu není mnoho, takže pokud chcete nasbírat inspiraci, máte výbornou možnost. A pokud dáváte přednost tištěné variantě, nástrahami podnikání při zakládání vlastní firmy vás dobře provedou i naše příručky.
Byznys našich klientů: Výběrová káva Tomáše Laci
„S mnoha farmáři z Kolumbie a Guatemaly jsme dnes v přímém kontaktu,“ říká Tomáš Laca, který před necelým rokem otevřel vlastní pražírnu výběrové kávy BeBerry Coffee. K oboru se dostal už během studia na vysoké škole, kdy začal navštěvovat první kávové festivaly. Dnes má jako jediný v Česku certifikát na hodnocení výběrové kávy Q Grader a jeho cílem je mít co nejspokojenější zákazníky a stále udržovat a zvyšovat úroveň nabízené kávy.
„Obor výběrové kávy je hodně zaměřený na kvalitu a je důležité dokázat kávu ohodnotit – jaké je kvality, jaké má chuťové profily atd., což se v komerčních pražírnách moc nedělá, tam se dělají různé blendy a dělá se to tak, aby bylo vše hodně podobné, takže se chutě slévají. Výběrová káva je sezónní, každý rok jsou kávy nové a pražení je náročné, protože se snažíme vytáhnout z kávy maximum chuti. Dáváme pozor, aby nebyla spálená a aby v ní nebyly hořké chutě, ale zároveň, aby nebyla podpražená,“ upřesňuje Tomáš a dodává, že nejsložitější na rozjezdu podnikání bylo právě zajištění pražírny, která je technologicky i finančně náročná.
Kde Tomáš sbíral první zkušenosti, co jeho BeBerry Coffee odlišuje od konkurence, i jak se podnikání firmy od začátku proměnilo se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola