Jak probíhají kontroly obchodní inspekce? A hlídají taky eshopy?!
Česká obchodní inspekce se sice zaměřuje primárně na kamenné provozovny, to ale neznamená, že by na seznamu neměla i online podnikání. ČOI tak ročně zkontroluje přes 1 000 e-shopů.
Kontrola běžných provozoven začíná zpravidla bez ohlášení, takže se o zahájení nedozvíte dříve, než vám někdo z inspektorů předloží pověření ke kontrole. A jak uvádí zákon, tím může klidně být jen služební průkaz kontrolora.
Ohlášení volí inspektoři v případě, že jde o náročnější kontrolu, např. z technických důvodů, a je nutné, aby na místě byl přítomen pracovník zodpovědný za danou oblast.
Konkrétní výběr míst, kde kontroly probíhají, záleží tradičně na daném inspektorátu. Jeho pracovníci mohou vycházet z dlouhodobého plánu kontrolních akcí, ale také z podnětů spotřebitelů. Těch inspekce ročně dostane stovky až nižší tisíce.
Kontroly běžně probíhají osobně, pokud se samozřejmě nejedná o e-shopy, a inspektoři při nich alespoň na začátku vystupují jako běžní zákazníci. Provádějí kontrolní nákupy a hodnotí poskytnuté služby. Po prokázání totožnosti a předložení průkazu pak mají možnost vyžádat si další nezbytné podklady nebo vstupovat do příslušných prostor souvisejících s kontrolovaným podnikáním.
A co e-shopy? Jakmile si inspekce vybere ke kontrole internetový obchod, zálohuje obsah webových stránek, zejména pak obchodní podmínky a údaje o prodávaném zboží. Potom už je postup víceméně podobný. Inspektoři provedou kontrolní nákup. Posléze mohou zkoumat jak informační povinnosti, tak technické parametry nebo pravost zboží, správnost vystavených dokladů, odpovídající ceny apod.
Jak vyplývá ze zjištění orgánu, nejčastěji se problémy týkají toho, že prodejci neinformují spotřebitele o možnostech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, neuvádějí správné informace o uplatnění práv z vadného plnění nebo používají různé klamavé obchodní praktiky.
Za méně závažná provinění mají inspektoři možnost uložit na místě příkaz do výše 10 000 Kč. Ve správním řízení se pak může výše peněžitých trestů vyšplhat u nejzávažnějších porušení až na 50 000 000 Kč.
Chcete se na podnikání dobře připravit? Doporučení, rady a tipy najdete v našich příručkách Jak založit vlastní firmu a Jak se připravit na kontroly z úřadů.
Právní a daňové minimum pro drobné podnikatele
Portál Na volné noze nedávno na svém kanále publikoval přednášku daňového právníka Michala Hanycha, který v padesáti minutách reaguje na časté dotazy a mluví o tom, jak se v podnikání popasovat s daněmi a právem.
Původní záznam je sice už z podzimu 2020, obsah je ale pořád aktuální. Michal Hanych se navíc ve videu věnuje mj. tématům, ze kterých mají začínající podnikatelé často obavy, upozorňuje na možná rizika a naopak vyvrací některé nepravdy.
V této sérii přednášek mimochodem vyšla i další videa, která by vás mohla zajímat. Namátkou třeba téma osobní produktivity s konzultantem Danielem Gamrotem nebo budování online podnikání, o kterém mluví známý lektor angličtiny Bronislav Sobotka.
Byznys našich klientů: Přírodní konopná kosmetika Cannilav
Tři odborníci na konopí založili firmu, která se zabývá výrobou kosmetiky a přírodních olejů z CBD a z dalších rostlin. Firmu Cannival Patrika Schreibera, Martina Helcmana a Nikolase Baloga od konkurence mimochodem odlišuje i to, že všichni zakladatelé se během studia vysoké školy specializovali právě na konopí a kanabinoidy.
„Dva ze zakladatelů studovali zemědělství a jeden farmaceutiku. Seznámili jsme se na konferenci věnované tomuto tématu a zjistili jsme, že všichni žijeme v Brně. Podnikání začalo jako praktický způsob uplatnění našich vědomostí, které jsme v našich studijních oborech získali,“ říká k začátkům Patrik Schreiber.
Jak Schreiber dodává, pro něj i jeho kolegy je důležité, aby zákazníci dostali výrobek v co nejvyšší kvalitě a za co nejnižší ceny. Aktuálním cílem pro zvýšení povědomí o produktech je mj. využití placené reklamy na internetu: „U konopné kosmetiky je problém, že je proti zásadám placené reklamy na Googlu i na Facebooku, takže člověk musí hledat způsoby, jak zásady obejít, případně, jak se vyhýbat klíčovým slovům, která jsou pro naše podnikání zásadní, jako CBD, konopí apod.“
Odkud pánové čerpali informace na začátku podnikání? A jak se jejich byznys od začátku proměnil? Nejen o tom si můžete přečíst v plné verzi rozhovoru na našich stránkách.
Patříte mezi naše klienty a chcete sdílet příběh svého podnikání podobně jako Patrik Schreiber? Dejte mi vědět v odpovědi na tento email.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola