Je třeba se bát potravinářské inspekce?
Restaurace, kavárna, sklad potravin, obchůdek, bar… Máte takovou provozovnu? Pak vás klidně může navštívit kontrola Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).
Inspekce se zajímá hlavně o zdravotní nezávadnost, jakost a správné označování neživočišných potravin (živočišným produktům se věnuje veterinární správa). Do pravomoci SZPI spadá přes 100 000 provozoven v rámci celé republiky. Kontroluje potravinářské podniky, restaurace, bary, bistra a kvůli nedodržení správných podmínek, např. v oblasti hygieny, je neváhá i zavřít. Třeba v roce 2018 to bylo 67 uzavřených provozoven.
Ve většině případů, kdy jde o menší nedostatky a přestupky, je kontrolované osobě nařízen úklid nebo např. vyškolení zaměstnanců. Pokud ovšem po provozovně pobíhají myši, pak inspekce zpravidla přistupuje k pokutám a samozřejmě i k uzavření prostor.
Vedle zemědělských výrobků a potravin se kontroly věnují také tabákovým výrobkům. Od roku 2015 navíc k pravomocem SZPI přibyla i kontrola reklamy a pokrmů v zařízeních společného stravování. Kompetence inspekce se vztahují na výrobu, uchovávání, přepravu, dovoz i prodej. Konkrétně se pak inspektoři zaměřují na původ a falšování potravin, jejich složení, dodržování teplot, datum spotřeby, hygienickou bezpečnost celého provozu, ale také způsobilost personálu, který s výrobky přichází do styku. Hlídají jakost produktů, stejně jako kontrolují např. obsah cizorodých látek (chemické prvky, pesticidy, aditiva…). Celkově tak chrání především spotřebitele, jeho zdraví a koneckonců také výdaje.
K důležitým zákonům, kterými se inspekce řídí, patří jak zákon o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, tak zákon o potravinách a zemědělských výrobcích.
Většina kontrol mimochodem probíhá bez ohlášení. Inspektoři si buď nejdříve prohlédnou provozovnu a provedou např. kontrolní nákup, nebo předloží pověření ke kontrole, oznámí svou přítomnost majiteli a zahájí kontrolu. Její délka se samozřejmě liší podle velikosti podniku, zpravidla však zabere kolem 3–5 hodin.
Jakými právy a povinnostmi kontroloři disponují, jaké sankce hrozí za porušení předpisů a které dokumenty je dobré si pohlídat? Všechny důležité informace najdete v naší příručce Jak se připravit na kontroly z úřadů.
Máte vlastní eshop? Dejte si pozor na slevy…
Už jste četli novou EU směrnici na ochranu spotřebitele, která má v dohledné době platit i v Česku? Upravuje zobrazování slev. Provozovatelům eshopů konkrétně ukládá povinnost vypočítávat slevu z minimální ceny, za kterou daný produkt nabízeli v období 30 dnů před zlevněním.
Cílem směrnice je mj. zamezit prodejcům ve vypočítávání slev z vymyšlených cen nebo umělému navyšování prodejní ceny těsně před zlevněním.
Koho se nová pravidla dotknou a jak k nim můžete v praxi přistoupit přiblížil v článku Ondřej Ilinčev ve spolupráci s dalšími odborníky.
Byznys našich klientů: Autodoprava filmových produkcí s Martinem Školou
Jak to tak bývá, Martin Škola se k podnikání v autodopravě dostal náhodou, přes kamaráda a jeho rodinu, která má autobusovou dopravu: „Jednou mi volal, že by ode mě potřeboval výpomoc. Dříve jsem dělal manažera v obchodním řetězci a dopravu jsem chtěl zkusit, protože mě vždy lákalo být každý den na jiném místě a poznávat naši republiku z jiného pohledu. Když mi bylo nabídnuto v této práci zůstat, tak jsem nabídku přijal. Tuto práci dělám už čtvrtým rokem.“
Firmy má dnes dvě: Gentleman Transport, která se zaměřuje na privátní klientelu i VIP společnost, a Gentleman Food, se kterou Martin Škola zajišťuje catering filmových produkcí.
„V názvech máme slovo Gentleman, protože se považuji za gentlemana a byl jsem vychován v tom, abych měl úctu k druhým lidem. Myslím si, že spousta konkurentů na vystupování a oblékání svých zaměstnanců až tolik nedbá a spíš fungují stylem, že si ráno do auta sednou, večer vylezou a nezakládají si zas tak na tom, jak vypadají. To se mi nelíbí a snažím se se svou společností jít jinou cestou. Daří se nám se držet ve VIP společnosti mezi VIP řidiči, takže si myslím, že to jen potvrzuje, že firmu řídíme dobře.“
Máte tipy na obsah, který by se mohl objevit v našem newsletteru? Dejte mi vědět. V odpovědi nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola