Na co se připravit před kontrolou z finančáku?
Kontroly z „berňáku“ vás mohou potkat dvě – daňová a finanční, i když ta první je rozhodně častější. Zatímco daňová kontrola se už z názvu logicky zaměřuje na prověřování daňového základu a jiné okolnosti pro správné zjištění a stanovení daně (základním předpisem je daňový řád), ve druhém případě úřad cílí na podnikatele, kteří jsou příjemci veřejných finančních prostředků, např. dotací. Tehdy se vše řídí zákonem o finanční kontrole a orgán primárně řeší to, zda byly získané finanční prostředky využity v souladu s podmínkami poskytnutí veřejné finanční podpory.
Správce daně, v tomto případě finanční úřad, jednoduše chrání zájmy státu, který chce co nejvíce eliminovat daňové úniky. Totéž platí i v případě kontroly dotací a veřejných zakázek, kdy je cílem finančního úřadu zajistit a zkontrolovat, aby byly veřejné prostředky vynakládány hospodárně, účelně a efektivně.
Jaké dokumenty si připravit?
Vždy samozřejmě záleží na zaměření dané kontroly, nejčastěji po vás ale budou úředníci požadovat tyto dokumenty:
V případě finanční kontroly
faktury
dokumentace k výběrovým řízením
výpis z účetnictví
U daňové kontroly
daňové a jiné doklady (pokladní, přijaté a vydané faktury aj.)
bankovní výpisy
roční účetní závěrky
evidenci majetku
hlavní knihu
kopie smluv (společenská, nájemní, leasingové aj.)
účtový rozvrh a rozpis jednotlivých účtů
fyzickou i dokladovou inventuru
Je důležité říct, že na podnikateli leží důkazní břemeno, a tak je na něm, aby na výzvu správce daně doložil to, co ve svém daňovém přiznání uvádí.
Jaké jsou práva a povinnosti kontrolovaného a co za sankce vám hrozí při porušení zákona? Nejen to se dočtete v naší příručce Jak se připravit na kontroly z úřadů.
Plánujete rozesílat vlastní newsletter? Tohle vám pomůže
Chcete svým klientům či kolegům v oboru rozesílat vlastní newsletter a hledáte inspiraci a kvalitní know-how? V takovém případě vřele doporučujeme odebírat Newslettery Martina Kavky, pečlivě sestavený výběr rad od expertů, newsletteristů a tvůrců, nápady, tipy na nástroje i strategie pro získávání nových odběratelů. Martin svůj newsletter rozesílá vždy na konci měsíce a nově mimochodem vydává i podcast, takže máte možnost čerpat informace taky na cestách.
K odběru se můžete přihlásit zde:
Na stránce si navíc můžete prohlédnout i starší vydání, ať víte, do čeho jdete.
Byznys našich klientů: Marketingová agentura Zuzany Ševčíkové pomáhá klientům z oblasti medicíny i zdravého životního stylu
„V oboru se pohybuji přibližně od roku 2016, nikdy jsem přitom nepočítala s tím, že budu někdy v životě podnikat, což zní trochu srandovně,“ říká Zuzana ke své agentuře Suzzie, kde se primárně specializuje na výkonnostní a obsahový marketing, tedy na obsah a placenou reklamu na sociálních sítích, ale také PPC reklamu, e-mailingové kampaně nebo i přípravu obsahu na webové stránky a grafiku.
Po založení s.r.o. se Zuzaně podařilo získat větší a zajímavější klienty, což ji, jak sama říká, opět obohatilo o nové zkušenosti. Další velkou podnikatelskou lekci pak dostala během covidu: „V agentuře jsme začali raketově růst v počtu nových kolegů a také jsme získali několik velkých zakázek. Potřebovali jsme proto rychle naladit nové procesy, za pochodu se měnila spousta organizačních záležitostí – v tom nám hodně pomohlo Freelo. Nyní se chci zaměřit na diverzifikaci našich agenturních příjmů, abychom například předešli finančním problémům v případě odstoupení od spolupráce s větším klientem, nebo abychom vykryli okurkovou sezónu,“ dodává.
S jakými překážkami se setkala, co společnost odlišuje od konkurence na trhu a jaké osobní i firemní cíle má Zuzana vytyčené pro nejbližší období prozradila v našem rozhovoru.
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola