Pozor na falešné rejstříky
Na štědré prince z Nigérie už si dnes většina z nás umí dát pozor. Jakmile ale do schránky dorazí zpráva z veřejného rejstříku, který se dožaduje okamžité úhrady, nejeden podnikatel znejistí. A tisíce lidí ročně se na tyhle zprávy nechají nachytat.
To, co fungovalo před deseti lety, už dnes odhalí i desetileté dítě. Čím jsme obezřetnější, tím propracovanější se ale stávají i podvody, které jsou cílené především na podnikatele po založení živnosti nebo nově založené firmy.
Za velkým počtem těchto případů stojí zejména tzv. katalogové firmy, které využívají veřejné části rejstříků a jednoduše z nich získávají data a adresy podnikatelů. Hromadně jim pak zasílají dopisy k úhradě za zapsání do nepovinných a neužitečných rejstříků, které ale nejsou ničím jiným než prostým seznamem firem na jejich vlastních webových stránkách... Jedná se většinou o řády tisíců korun, často placené opakovaně automatickým souhlasem a bez možnosti zrušení.
Nejznámější případy:
Nabídka na zápis společnosti do Evropského rejstříku. Pro firmy, které mají ambice fungovat na mezinárodních trzích to může znít zajímavě. Jakmile zjistíte, že za tento zápis zaplatíte ročně 766 EUR, už to tak zajímavé není.
Nabídka na zápis do Rejstříku obchodu a živností. Další případ, který se tváří jako úřední dopis a většinu lidí tak zmate. A ani poplatek 1 677 Kč se nemusí zdát tak vysoký. Před tímto podvodem varovala i Česká televize.
Český telefonní seznam. Firmy utrácejí za podvodný leták od firmy Český telefonní seznam, který se tváří jako faktura. Článek o tomto případu vyšel na serveru iDNES. Mohli jste se setkat také s podvodnou firmou Telefonní seznam České republiky a Slovenska, které jste se navíc po zaplacení složenky upsali k pravidelnému opětovnému placení každý kvartál pod hrozbou pokuty.
Někdy se taková nabídka může zdát na první pohled skutečně smysluplná, proto buďte opatrní. Výhodou v tomto ohledu mohou mít podnikatelé, kteří mají své virtuální sídlo u spolehlivého poskytovatele, který za ně tuto falešnou nevyžádanou poštu rovnou třídí — tak, jako to děláme i my v Ofigo, abychom ochránili naše klienty. Více si o falešných rejstřících můžete přečíst v článku na našem blogu.
I mistr tesař se někdy…
Jeden ze čtenářů nás nedávno upozornil, že jsme v newsletteru použili zřejmě nelegálně stažený obrázek z tržiště Fiverr, v pozadí byl totiž patrný vodoznak. Píšeme o férovém přístupu, dodržování podmínek a pak taková bota, kterou způsobila naše vlastní nepozornost.
Všechny obrázky pro newslettery, firemní materiály i knihy nám už několik let maluje ilustrátorka, kterou jsme si právě na Fiverru našli. A jsme za ni vážně rádi! Do náhledu newsletteru jsme ale tenkrát omylem nahráli verzi obrázku, kterou jsme dostali k autorizaci před finálním dokončením, tedy i s vodoznakem. Normálně si ho nevšimnete, ale pokud máte tmavé zobrazení, je vidět docela jasně.
A upřímně, nebýt pozorného čtenáře, málem by se nám to stalo i v následujícím newsletteru. Děkujeme, že nám své připomínky a reakce posíláte. Je to pro nás cenná zpětná vazba, která, jak sami vidíte, může zachytit i tyto šotky v procesu.
Bereme to navíc jako námět na jeden z budoucích článků na náš blog, který chceme věnovat autorskému právu a mj. stahování obrázků z internetu.
Byznys našich klientů: Zdravá výživa Jiřího Nováka a Jana Spálovského
„Vše si vyrábíme sami včetně polotovarů,“ říká Jiří Novák, spoluzakladatel firmy N&S Food, která se věnuje výrobě zdravých potravin. S kolegou Janem Spálovským už dříve oba v potravinářském průmyslu působili a segment zdravé výživy se jim líbil natolik, že v něm chtěli sami začít podnikat: „Oba jsme chtěli dělat něco, co nás bude bavit a naplňovat,“ dodává.
Hlavní překážka, se kterou se pánové v začátcích setkali, byla byrokratická – veškeré papírování a vyřizování, které zabralo spoustu času. Další pak představovala nedůvěra některých zákazníků: „Nevěřili, že dokážeme výrobky vyrábět tím způsobem, kterým jsme chtěli a že se udržíme na trhu.“
Společnost N&S Food od svého založení v roce 2018 postupně roste. V nabídce má základní výrobky, sortiment ale stále inovuje a mění i na základě přání zákazníků: „Některé produkty zanikají, ale pravidelně se snažíme na trh uvádět novinky, teď například vyvíjíme bramborové nesmažené chipsy,“ prozradil Novák. Co dalšího chystají, jak se odlišují od konkurence a jaký pracovní cíl si stanovili se dočtete v rozhovoru na našem blogu.
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola