Jak správně označit provozovnu?
Než ve své prodejně nebo restauraci (zkrátka v provozovně) slavnostně přivítáte prvního zákazníka a pustíte se naplno do práce, nezapomeňte na to, co po vás žádá zákon. Jistě by pro vás nebylo nic příjemného platit z prvních příjmů právě pokutu.
Živnostenský i obchodní zákoník definují provozovnu jako vlastní či pronajatý prostor, ve kterém je provozována živnost nebo vykonávána podnikatelská činnost. Konkrétně může jít například o prodejnu, kancelář, dílnu, ordinaci, ale také kadeřnictví nebo restauraci. Jednoduše řečeno: Provozovna je místem, kde veřejnosti poskytujete své služby.
Jaké povinnosti vás neminou?
Ať už je vaše provozovna na stálém místě, nebo je mobilní, vždy budete muset splnit dvě věci:
ohlásit vznik provozovny na živnostenském úřadě,
trvale a viditelně místo provozovny označit.
Pokud něco z toho nedodržíte, hrozí vám podle živnostenského zákona sankce až do výše 100 000 Kč.
Jak správně označit provozovnu?
Ideálně přímo u vchodu budovy nebo na vstupních dveřích. V případě, že se provozovna nachází na místě, kde je podobných prostor více (např. obchodní centrum), stačí označení pouze u přímého vstupu do vlastní provozovny. Jak má označení vypadat vizuálně, zákon neurčuje. Vzhled je tedy plně ve vašich rukou. Označení každopádně musí obsahovat:
Název – jde buď o název obchodní firmy, pod kterým je zapsána do obchodního rejstříku, nebo celé jméno podnikatele, pokud se jedná o fyzickou osobu.
IČO – součástí označení musí být také identifikační číslo přidělené živnostenským úřadem.
Někteří podnikatelé pak musí uvést i jméno a příjmení zodpovědné osoby, případně kategorii a třídu, pokud poskytují ubytování. Více se dozvíte v našem článku, který jsme na toto téma připravili na blogu.
Pokročilý grafický program, který můžete využít zdarma
Pokud pracujete s grafikou nebo si potřebujete upravovat fotky, máme pro vás výborný tip na online editor podobný známému Photoshopu. Český vývojář Ivan Kuckir už před pár lety vytvořil Photopea, program běžící v prohlížeči, který můžete používat úplně zdarma. Má všechny nezbytné i pokročilé funkce a že je populární dokazuje mj. fakt, že ho měsíčně otevře přes 7 milionů uživatelů.
Sami s ním máme dobré zkušenosti, takže můžeme vřele doporučit dál. Hodit se může třeba i na cestách, když u sebe nemáte svůj osobní počítač: www.Photopea.com
Byznys našich klientů: Módní e-shop Lindy Herynk
„Vždycky mě bavila móda, a přestože jsem vystudovaná lektorka angličtiny a němčiny, šla jsem hned po VŠ pracovat do Peek & Cloppenburg,“ říká naše klientka Linda Herynk. Jako velká fanynka módy se rozhodla společně s kamarádkou založit fashion e-shop, kde si zakládá na osobním přístupu k zákazníkům, kvalitním zboží a zákaznické podpoře.
„Pracujeme se zákazníky a musíme být kreativní, co se týče módních trendů, které ale samozřejmě udává módní průmysl. Když chceme vystoupit z řady, není to vždy úplně ideální, protože klienti často chtějí pořád to stejné dokola a nechtějí riskovat s novými věcmi,“ dodává ke specifikům svého oboru. Zejména první rok podnikání a rozjezd nové značky byly podle Lindy náročné. Drželo ji ale nadšení pro módu a proto věřila, že se situace jednou zlomí k lepšímu: „Jsem velmi ráda, že se to vážně stalo a máme klienty, kteří jsou s námi spokojení a objednávají u nás pravidelně. Už máme zákaznice, které za ty dva roky vytvořily klidně 15 objednávek.“
Jedním z cílů, kterých by Linda ráda v budoucnu dosáhla, je funkční showroom v Brně, kam si lidé budou moct přijít nejen vyzvednout zásilku, ale i přímo na místě nakoupit. O dalších plánech, ale třeba i o tom, jak důležitý je v tomto podnikání Instagram, se dočtete v rozhovoru na našem webu.
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola