#008 💡 Fyzické, nebo virtuální? Jaké sídlo pro své podnikání zvolit?
Dejte si pozor na podvodné dopisy z registrů!
Komu se vyplatí virtuální sídlo?
Pravidlo, že sídlo = fyzická kancelář, dnes zdaleka neplatí. Ne každý podnikatel koneckonců takové prostory ve skutečnosti potřebuje. Zákonnou podmínku můžete už řadu let pohodlně splnit i virtuálně. Hlavní rozdíl mezi oběma typy je ten, že u virtuálního sídla si místo klasické kanceláře od poskytovatele pronajímáte pouze adresu, kterou ale fyzicky nevyužíváte.
Virtuální sídlo se vyplatí podnikatelům, kteří:
běžně pracují z domova nebo coworkingu (programátoři, účetní, lektoři, majitelé e-shopů aj.),
jsou neustále v terénu, u zákazníků (obchodníci, taxikáři, dopravci),
chtějí minimalizovat své náklady při startu podnikání.
Výhoda je jasná. Nemusíte platit pronájem kanceláře. U dobrých poskytovatelů navíc získáte nejen sídlo na dobré adrese, zpravidla v samém centru Prahy, Brna nebo Ostravy, ale také další praktické služby, jako je např. přebírání a skenování poštovních zásilek nebo další benefity.
Sídlo ve vlastních prostorách naopak využijí zejména velké firmy s větším počtem zaměstnanců, které tím pádem mají také vlastní kanceláře, stejně jako podnikatelé, kteří mají např. prodejnu, restauraci nebo třeba sklady.
Další praktické tipy jsme pro vás shrnuli ve dvou příručkách: Jak založit vlastní firmu a Jak se připravit na kontroly z úřadů.
Upozornění čtenářů: Pozor na podvodné dopisy z registrů
Jsme rádi, že nám posíláte zpětnou vazbu i návrhy na další obsah. Jedno z velmi aktuálních témat, o kterém nám napsala jedna z našich čtenářek, jsou podvodné dopisy z registrů, a proto jim věnujeme tento příspěvek.
„Obratem po založení firmy mi přišel dopis, který vypadal velmi úředně, skoro jako nějaký výměr, kterým mě firma Rhonium s.r.o. vyzývala k úhradě 2 690 Kč. Naštěstí jsem zvyklá vše prověřovat, takže jsem si vygooglila informace. Navíc jsem díky tomu, že jsem si společnost založila přes Ofigo měla někde v hlavě uloženo, že už nebudu nic dalšího platit… Ale na první dobrou to působilo velmi věrohodně a byla jsem připravena to uhradit.“
V tomto případě to díky svědomitému přístupu dopadlo dobře. Řada dalších, zejména začínajících podnikatelů, ale požadovanou částku skutečně zaplatí. Jsou jich až tisíce ročně.
Za velkým počtem těchto podvodů stojí tzv. katalogové firmy, které využívají veřejné části rejstříků a jednoduše z nich získávají data a adresy podnikatelů. Hromadně jim pak zasílají dopisy, ale i výzvy do e-mailových a datových schránek. A jak to tak bývá, někdo se vždy chytne. Oproti poplatku ve výši kolem 2 000 Kč tyto společnosti nabízejí zápis do svého rejstříku, který ale není ničím jiným, než prostým seznamem firem na jejich vlastních webových stránkách.
Někdy se taková nabídka může zdát na první pohled skutečně smysluplná, proto buďte opatrní. Výhodou v tomto ohledu mohou mít podnikatelé, kteří mají své virtuální sídlo u spolehlivého poskytovatele, který za ně tuto falešnou nevyžádanou poštu rovnou třídí — tak, jako to děláme i my v Ofigo, abychom ochránili naše klienty.
Coby podnikatelé musíte být zapsaní pouze ve dvou veřejných rejstřících:
Živnostenský rejstřík: každý, kdo chce v České republice podnikat, ať už firma nebo fyzická osoba, musí zajít na živnostenský úřad a zřídit si živnost.
Obchodní rejstřík: do obchodního rejstříku jsou notářem zapisovány společnosti (firmy), tedy právnické osoby. Tímto zápisem daná společnost oficiálně vzniká a i údaje v tomto rejstříku jsou veřejné.
O dalších známých případech těchto podvodů si můžete přečíst v článku, který jsme tématu věnovali na blogu.
Byznys našich klientů: Půjčovna kabrioletů Pavla Halamky
„Půjčujeme auta, která nikdo jiný v republice k půjčení nemá,“ říká v našem rozhovoru Pavel Halamka. Cestu k podnikání si našel na začátku pandemie, kdy hledal něco nového, na čem by mohl pracovat a co by ho opravdu bavilo. Právě tak vznikla Autopůjčovna Kaipan. Mezi specifickými vozy, které Pavel nabízí, je mimochodem i Lotus Seven Caterham – se stejným typem jezdil Jean-Paul Belmondo ve filmu Policajt nebo rošťák.
„Je krásné sledovat, když zákazník přijede auto vrátit, jak se usmívá a je nadšený. Nabízíme půjčení i na několik dnů. Kolikrát se děje i to, že si lidé jedou trénovat nastupování a vystupování z auta, aby vypadali dobře, až někam přijedou.“
Na podnikání se Pavel i díky předchozím zkušenostem dobře připravil už před jeho začátkem. A jak sám dodává, i díky tomu ho nakonec překvapila pouze jediná věc, kterou byly některé negativní reakce po zveřejnění reklamy na sociálních sítích. Možná i díky tomu ve svém byznyse od začátku nemusel nic měnit: „V podstatě všechno děláme pořád stejně, protože jsem si všechno předem naplánoval tak, aby byl náš začátek co nejjednodušší. Základem jakéhokoliv podnikání je solidnost a slušnost. Do dnes vlastně nebylo potřeba nic víc dál upravovat a optimalizovat.“
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola