Proč se vyplatí mít v podnikání advokáta?
Důvodů pro spolupráci je celá řada a spoustu z nich v začátku možná vůbec neodhadnete. Advokát za vás může založit novou firmu, pomůže ošetřit vztahy mezi společníky a samozřejmě taky zkontroluje a připraví důležité smlouvy. Hlavně ale představuje dobré opatření pro vaše podnikání. Většinu výše uvedených činností totiž za vás může vykonat i jiná osoba, ale pouze advokát zaručuje vysoký stupeň odbornosti.
Jak vybrat toho vhodného? Ve spolupráci s experty z oboru jsme dali dohromady znaky dobrého advokáta, podle kterých se můžete řídit:
připraví firmu na podnikání (vytvoří smlouvy a obchodní podmínky),
jedná čestně, transparentně a v souladu s etickým kodexem vydaným Českou advokátní komorou,
nežene vás do soudních sporů a snaží se jim spíše předcházet,
odhadne a dopředu vás upozorní na možná rizika a problémy,
má dobře nastavený limit odpovědnosti za škodu, kterou může svým postupem způsobit (minimum dle zákona je 5 mil. Kč),
průběžně se vzdělává ve svém oboru,
reaguje na vaše dotazy a dokáže na ně srozumitelně odpovědět,
eliminuje riziko nejasností a negativních důsledků při uzavírání smluv,
nejedná bez vašeho vědomí, své kroky a doporučení dobře vysvětlí (nepotřebujete, aby vám advokát pouze předčítal zákon, chcete své situaci rozumět),
a má praxi v oboru a s tím související odborné znalosti.
Jaké další odborníky v podnikání oceníte a na co si dát nejen při zakládání firmy pozor? Všechna důležitá doporučení a tipy jsme pro vás shrnuli v knize Jak založit vlastní firmu.
Romanův tip: Tisknu dobře, tisknu rád. Ale efektivně
Vlastnost, která se mi v byznyse hodněkrát osvědčila, je extrémní důraz na zjednodušování, automatizaci procesů a hledání sebemenších úspor. Dobrým příkladem je naše tiskárna.
V kanceláři máme perfektní laserovou tiskárnu. Tiskne rychle, kvalitně a nejsou s ní žádné problémy. Skvělá volba. Každá nová zakázka pro nás totiž znamená hned několik listů, které s ní putují celým procesem. Píšeme do nich poznámky pro lepší přehled a na konci vše skartujeme.
Jak ale začaly objednávky růst, uvědomil jsem si, že za tonery do tiskárny platíme 15 000 Kč ročně, a to ještě kupujeme repasované, které jsou o dost levnější. Říkám si „zakázky rostou, firma roste, máme na papíry i na tonery, pohoda.“ Pořád mi to ale leželo v hlavě. Po dlouhém váhání jsem pořídil inkoustovou tankovou tiskárnu. Stála 10 000 Kč, je o něco hlučnější, trošku pomalejší a jednou za čas nás pozlobí — jenže inkousty na rok do ní stojí 1 000 Kč.
Dnes tedy na kvalitní tisk máme onu laserovou, na „dočasný“ tisk pak tu tankovou. Váhání s nákupem i nevhodný výběr na začátku se dá hezky vyčíslit: vyšlo mě to na cca 25 000 Kč. V objemu všech firemních nákladů to rozhodně není velká částka, v mých očích jsou ale podobné kroky důležitá součást zdravého přístupu k podnikání. Podobné úspory se totiž umí nasbírat a ušetřené tisíce (i desítky tisíc) pak můžete využít třeba na další rozvoj své firmy.
Byznys našich klientů: IT vzdělávání Jiřího Koudelky
„Nechceme dělat ‚nalejvárnu‘ teorie. Dáváme lidem k řešení vybraný problém a zpětně je to učíme dělat správně. U řešení si totiž hned zažijí bolest toho, jak to vypadá, když se něco nepovede,“ říká v rozhovoru ze série Byznys našich klientů Jiří Koudelka, zakladatel firmy KnowIT, která se specializuje na vzdělávání IT profesionálů a studentů na vysokých školách.
Firmu Jiří Koudelka založil společně s kolegou a od začátku se rozhodli, že budou ke vzdělávání přistupovat jinak. V oboru IT mají oba mnohaletou praxi a místo toho, aby se zaměřovali na konkrétní technologie, programovací jazyky či nástroje, učí především to, jak má člověk nad věcmi přemýšlet: „Jak s danou technologií bude nakonec pracovat, je pak na zvážení každého.“
V závěru našeho povídání pak zároveň zmiňuje, jak mu v rozjezdu podnikání pomohla i spolupráce s Ofigo: „Původně jsem chtěl všechnu administrativu vyřídit sám, ale když jsem viděl, kolik toho je a už nám chodily požadavky na první školení, potřeboval jsem zakládání uspíšit. Ofigo jsem si vybral na základě kladných recenzí a vše bylo vyřízeno do 14 dnů.“
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola