Posloucháte v práci hudbu? A máte na to licenci?
Když máte doma televizi nebo rádio, měli byste za ně pravidelně uhradit koncesionářský poplatek. Jeden za každý typ přijímače bez ohledu na to, kolik televizí nebo rádií vlastníte. Podnikatelé to mají o něco složitější. Platí totiž za každý jednotlivý přístroj. A v některých případech k tomu budou muset připočítat ještě licence. Kdy?
V praxi jsou běžné dvě situace:
Když si pouštíte hudbu jen v kanceláři nebo si ji třeba přehrávají vaši zaměstnanci na firemním rádiu či televizi ve skladu pro vlastní potřebu, stačí vyřešit pouze klasické koncesionářské poplatky. Podle autorského zákona totiž v tomto případě jde o tzv. volné užití — jednoduše řečeno pro osobní potřebu, takže to váš byznys v očích (a uších) zákazníků nijak nezvýhodňuje.
Něco jiného ale nastane v případě, kdy si dáte rádio nebo televizi do provozovny, kde je mohou poslouchat i zákazníci. V tu chvíli vám automaticky vzniká povinnost uhradit i licenční odměnu. A to už se o slovo a peníze hlásí Ochranný svaz autorský.
Kontroly v tomto případě sice nebývají přísné, přesto je dobré se připravit.
Co přesně úřad hlídá a jak kontrola v praxi probíhá se dočtete v naší knize Jak se připravit na kontroly z úřadů.
Byznys našich klientů: Výživové poradenství Davida Hrůzy
„Zásadní změnou je, že se lidé začali mnohem víc zajímat o svoje zdraví,“ říká David Hrůza k tomu, co se změnilo od chvíle, kdy se pustil do vlastního podnikání. Svým klientům dnes radí, jak se správně stravovat a hýbat, aniž by jim doporučoval další doplňky stravy.
V rozhovoru dále přibližuje specifika svého oboru, osobní cíle, ale taky překážky, se kterými se potýkal.
Romanův tip: Jeden účet je v podnikání málo
V jednom z předchozích newsletterů jsem psal o ochraně před vytunelováním reklamních účtů, kde na jejich ochranu používám samostatný účet a platební kartu s nastavenými limity. Samostatné (pod)účty, vedle těch hlavních, mám mimochodem u každé své firmy minimálně tři. A týdně tam převádím odpovídající částky.
Jaké přesně používám a jak je mám pojmenované?
Reklama (a k tomuto účtu vydaná samostatná karta) — pro ochranu před hacknutím, viz předchozí newsletter.
Daně — vždy po daňové uzávěrce v červnu (a také půl roku po ní) mi daňový poradce vypočítá odhad daní pro následující období a já nastavím odpovídající částku pro trvalou platbu. Snadno tak zaplatím zálohy na daň. A na daň samotnou mám již peníze nachystané. Zároveň tento účet slouží jako další rezerva.
Rezerva — sem automaticky převádím pár procent měsíčního obratu. Má mi sloužit jako účet pro naprostou krizi, tedy „když bude všechno špatně, že ani na jídlo nebude“. Moje záchrana (tedy ne na běžné provozní věci).
Někteří podnikatelé si např. poslední zmíněný účet pojmenovávají jednoduše „Krize“ a k němu mají další „Rezerva“, který už slouží jako rezerva pro provozní věci, dražší nákupy a podobně.
Týdenní převody mám nastaveny kvůli menšímu dopadu na cahflow oproti výrazně vyšším převodům měsíčním (denní moje banka nepodporuje).
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola