Je ta firma skutečně vaše?!
Právnické osoby mají od roku 2018 novou povinnost — evidovat svého skutečného majitele v registru veřejné správy. Ptáte se, k čemu je to dobré? Rejstřík má sloužit např. při prokazování v rámci trestních řízení.
Může se totiž stát, že v obchodním rejstříku sice je jako společník uvedený např. pan Novák, to ale ještě neznamená, že je také majitelem firmy — třeba jen uzavřel „tajnou smlouvu“ se skutečným vlastníkem.
Ve většině případů se zápis provede automaticky. Tato mechanika ale není bez chyby a raději se na ni proto 100% nespoléhejte a raději si pár dnů po založení firmy v rejstříku vše zkontrolujte.
A co v případě, kdy automatický průpis do evidence neproběhne? Máte tři možnosti:
Zápis si provedete sami – prostřednictvím formuláře na stránce Ministerstva spravedlnosti. Podání návrhu na soud stojí 4 000 Kč. Pokud ale soud narazí v žádosti na nedostatky, zápis odmítne bez toho, aby vás vyzval k opravě či doplnění (a poplatek nevrací).
Zápis provede notář na základě vaší žádosti – pouze zapíše informace, které mu předáte na vyplněném formuláři (cena do 2 500 Kč). Tyto informace notář nemusí nijak kontrolovat a ověřovat, proto tuto variantu příliš nedoporučujeme.
Kontrolu, přípravu dokumentů a zápis provede notář – cena je v jednoduchých případech 5 900 Kč bez DPH, v těch složitějších (např. rozvětvená vlastnická struktura, zahraniční osoby, apod.) může být cena vyšší. U této varianty každopádně máte jistotu, že bude návrh podán správně se všemi náležitostmi.
Když zápis neuděláte nebo uvedete špatné údaje, hrozí vám pokuta až 500 tisíc Kč. A to určitě platit nechcete.
Přehled všech důležitých informaci k ESM jsme pro vás shrnuli do sdíleného dokumentu. Spolu s dalšími důležitými tipy je najdete i v naší knize Jak založit vlastní firmu.
Byznys našich klientů: V kuchyni Jakuba Řeháka
„Z komplikované situace jsme vytěžili maximum a začali jsme za zákazníky chodit my, místo toho, aby za námi chodili oni,“ říká k začátkům svého podnikání v době koronaviru Jakub Řehák — vystudovaný truhlář a spoluzakladatel SACHSEN kuchyně, s.r.o.
V rozhovoru mj. dále popisuje, že navrhování kuchyní rozhodně není bezmyšlenkovité sestavení nábytku, a přibližuje, jak se firmě podařilo překonat náročné začátky.
Romanův tip: Hacknutý reklamní účet a miliony v čudu?
Touhle informací, kterou považuji už dlouho za samozřejmou, často boduji v rozhovorech s podnikateli. Mnozí z nich totiž nemají sebemenší tušení, že jejich reklamní účet (pro Google, Facebook, Seznam…) může být hacknut.
Obvykle je přitom obratem využit na propagaci cizích výrobků a služeb, a než na to majitel přijde, hned je pár set tisíc v mínusu. Pomoci se často nedočká.
Jak mám nastavenou ochranu? Velmi jednoduše a účinně.
K hlavnímu firemnímu účtu mám vytvořený druhý, který se jmenuje prostě „Reklama“. Na něj si pravidelně převádím zprůměrovanou částku, kterou za reklamu v daném týdnu ve firmě utratíme (navýšenou o cca 5 %). A k tomuto účtu mám vydanou platební kartu (která má jako další prvek ochrany nastavené denní a týdenní limity). Tato karta je zadaná v jednotlivých reklamních systémech (na fakturu neplatím).
I kdyby mi tedy někdo hacknul reklamní účet, nevysaje všechny peníze z hlavního účtu. Samozřejmě používám i další druhy zabezpečení reklamních účtů — dvoufaktorové přihlašování, další správcovský účet, apod.
Chcete sdílet své tipy nebo reakce k našemu newsletteru? Dejte mi vědět. V komentáři nebo přímo na pisterediteli@ofigo.cz.
Tak zase za dva týdny v úterý!
Roman Sokola